expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Teknik Prosedur Request

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang

Prosedur Request merupakan satu teknik yang bertujuan membantu para pelajar membaca sesebuah teks secara kritikal melalui kaedah penyoalan. Prosedur Request merupakan sebuah teknik pembacaan yang dinamik kerana guru dan pelajar saling berinteraksi dalam proses pembacaan.


Cadangan Tatacara Pelaksanaan Prosedur Request di Kelas




KELEBIHAN TEKNIK PROSEDUR REQUEST

  • Mewujudkan sikap pemikiran yang bersifat kritikal dan analitikal dalam kalangan pelajar   dengan cara menggalakkan sikap suka bertanya.

  • Mewujudkan peluang kepada pelajar untuk bertanya kepada guru setelah selesai membaca bagi meningkatkan kefahaman yang lebih mendalam.

  • Mewujudkan suasana pembacaan yang dinamik dengan penglibatan aktif guru dan pelajar saling menyoal antara satu sama lain.


KELEMAHAN TEKNIK PROSEDUR REQUEST
  • Guru sukar memberikan tumpuan kepada keseluruhan pelajar di dalam bilik darjah kerana terdapat monopoli pelajar tertentu yang aktif bertanya di dalam bilik darjah.

  • Proses pengajaran dan pembelajaran akan mengambil masa yang lama bagi satu-satu perkara atau tema kerana guru perlu menerangkan sehingga pelajar benar-benar faham mengenai makna teks.

  • Guru yang kurang menguasai kandungan teks akan sukar menerangkan kepada para pelajar mengenai maksud sebenar yang terdapat di dalam sesuatu petikan.

     AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

     Untuk mencapai objektif-objektif pengajaran, seseorang guru biasanya perlu menggunakan cara yang mengajar tertentu. Rancangan yang dilaksanakan merupakan sebuah strategi dalam proses pengajaran. Prosedur Request merupakan satu teknik yang bertujuan membantu para pelajar membaca sesebuah teks secara kritikal melalui kaedah penyoalan. Prosedur Request merupakan sebuah teknik pembacaan yang dinamik kerana guru dan pelajar saling berinteraksi dalam proses pembacaan mahupun pembelajaran.

Sebagai contoh, untuk mengajarkan sebuah kelas memanah, guru perlu merancang strategi serta pendekatan yang hendak digunakan serta kaedah-kaedah yang perlu digunakan. Adakah kita gunakan pendekatan individu atau pendekatan kumpulan kecil? Bila kita menerangkan cara-cara memanah kepada pelajar dan bolehkah kita gunakan pendekatan induktif atau pendekatan deduktif? Di samping itu, apakah kaedah pengajaran yang boleh kita gunakan. Antara kaedah syarahan, kaedah demostrasi dan kaedah latih tubi yang manakah kita gunakan terlebih dahulu? Bagaimanakah kombinasinya? Ringkasnya rancangan yang lengkap yang mengandungi pendekatan dan kaedah adalah strategi mengajar yang dimaksudkan. Peranan strategi pengajaran adalah lebih penting lagi jika kita mengajar pelajar-pelajar yang berbeza dari segi kebolehan, pencapaian, kecenderungan serta minat yang berbeza-beza. Guru perlu merancang pendekatan dan kaedah yang digunakan untuk mengajar kumpulan-kumpulan yang berbeza-beza itu. Teknik bersoal jawab dengan pelajar seperti yang terdapat dalam teknik Prosedur Request adalah sangat berkesan dalam proses kefahaman para pelajar.

Kesimpulannya ialah sesebuah strategi pengajaran yang dipilih perlulah mesra pengguna untuk memperoleh kesan pengajaran yang optimum. Strategi yang baik akan menggunakan masa dan tenaga yang kurang tetapi menghasilkan kesan pengajaran pembelajaran yang paling maksimum.

No comments:

Post a Comment